عاطفه محمدی/ تایپ فیس دیباج
عاطفه محمدی/ تایپ فیس دیباج

تایپ فیس دیباج / عاطفه محمدی

در پروژه‌ی امروز به معرفی تایپ فیس دیباج می‌پردازیم. تایپ فیسی که به گفته‌‌ی طراحش اصلی‌ترین ماموریتش روایتگری است. روایتگری در فرهنگستان ادب فارسی اینگونه معنی شده است: خلق روایت و ایجاد کنش و واکنش میان سبک و پِی‌ برای خلق داستان در ذهن مخاطب و باید دید این تایپ فیس تا چه اندازه در به ثمر رساندن ماموریتش موفق بوده است.

تایپ فیس دیباج توسط عاطفه محمدی طی سالهای 1399- 1400 طراحی شده است. کم و کیف طراحی این پروژه را از زبان طراح آن با هم میخوانیم.

تایپ فیس دیباج، یک روایتگر صمیمی

دیباج یک قلم روایتگر است. روایتگر داستان ها، اتفاقات و رویدادهای زندگی با لحنی دوستانه و صمیمی.

دیباج از ابتدا برای کاربرد در متن های بلند داستانی طراحی شد. بنابراین خوانا بودن، در کنار داشتن لحن صمیمی و روایتگر اهمیت فراوانی داشت. از جمله عواملی که برای حفظ خوانایی آن در اندازه متن (pt12-7) مورد توجه قرار گرفتند، حلقه های نسبتا بزرگ، خطوط کرسی منظم و محدود، رعایت اصول فاصله گذاری درست، متناسب با ریتم و فرم نوشتار حروف برای ایجاد خاکستری متن سالم و اغراق در محور عمودی حروف بوده است.

متناسب با این اهداف برای طراحی دیباج از خط محقق الهام گرفته شد. و تلاش بر این بود تا دیباج علاوه بر پایبندی به ریشه خود، مدرن و امروزی باشد. فرم منحنی حروف (نسبتِ دور بیشتر) باعث حرکت راحت‌تر چشم بر روی سطرها شده و و آن را تبدیل به فونتی روان و سیال کرده است.

تایپ فیس دیباج دارای 9 وزن است که وزن های پایه آن برای استفاده در نوشته‌های بلند در کتاب و مجلات و… مناسب‌اند و وزن های ضخیم آن برای آثار گرافیکی و تبلیغات طراحی شده است. در وزن های ضخیم‌ترِ این قلم از دور حروف کاسته شده و فراز و فرودها کوتاه‌تر شده‌اند تا انسجام بیشتری برای نوشتن عنوان نوشتار داشته باشند و نگاه مخاطب را جذب کنند.

دیباج یک قلم کامل برای پاسخ به تمام نیازهای نوشتاری دریک پروژه است. وزن‌های light و Ultra-Light آن، به دلیل دور متعادل، کنتراست، ضخامت کنترل شده، فضای منفی مناسب در حلقه‌ها و کاسه‌ها و نیز کرنینگ و ترکینگ درست و سالمش، گزینه خوبی برای استفاده در طراحی اپلیکیشن ها است.

تایپ فیس دیباج از زبان های عربی، فارسی، ترکی، لری، کردی و مازندرانی پشتیبانی می‌کند.

و…این چالش های دوست داشتنی!

برای به نتیجه رساندن این پروژه چالش های فراوانی را پشت سر گذاشتیم. از بین تمام ویژگی های خط عربی و فارسی آنچه باعث نزدیکی و پایبندی بیشتر فونت به خوشنویسی می‌شود، حضور لیگیچرهاست.

تنوع لیگیچرها در فونت دیباج از یک سو باعث تمایز آن از فونت های دیگر شد و از سوی دیگر تبدیل به یکی از اساسی‌ترین چالش های ما در هنگام ساخت و نرم افزاری کردن فونت شد. تنظیم کرسی و کرنینگ متفاوت، تنظیم اعراب و نقطه ها زمان زیادی برد.

وزن‌های متفاوت در تایپ فیس دیباج، کاراکترهای متفاوتی دارند. در وزن‌های سبک‌تر میزان دور قلم در حروف بیشتر و در وزن‌های سنگین، حروف سطح و شکستگی بیشتری دارند. این اتفاق به دلیل جایگاه و استفاده متفاوت از هر وزن است. هماهنگ سازی و ایجاد هارمونی بین این تفاوت کاراکترها از دیگر چالش های این پروژه بود.

اساتید و همراهان این پروژه

وزن‌های پایه تایپ فیس دیباج با راهنمایی‌های اساتید محترم آقای صداقت جباری و آقای دامون خانجانزاده طراحی شده است. سپاس فراوان از هر دو استاد عزیز.

سازنده و دولوپر فونت آقای حجت نورالهی
ارائه در سایت فونت ایران

تایپ فیس دیباج/ عاطفه محمدی

تایپ فیس دیباج/ عاطفه محمدی2 تایپ فیس دیباج/ عاطفه محمدی3



عاطفه محمدی
طراح گرافیک/ تایپ دیزاینر

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.

 

مطالب مشابه
هویت بصری شبکه چهار سیما / شرکت «طراحان الف»