دوره آموزش مقدماتی بلندر Way To Blend

وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
رايگان
دوره
اطلاعات تکمیلی
مدرس

سرفصل دوره:

فصل اول: آشنایی اولیه با نرم افزار بلندر

  • معرفی دوره و نکاتی دیگر.
  • شروع به کار.
  • رابط کاربری (User Interface) _ بخش‌های رابط کاربری.
  • رابط کاربری (User Interface) _ تغییر چیدمان رابط کاربری (UI Layout Modification).
  • رابط کاربری (User Interface) _ معرفی فضای کار پیش‌فرض نرم‌افزار (Default Workspace).
  • پیمایش در فضای سه‌بعدی – بخش اول (3D Viewport Navigation).
  • پیمایش در فضای سه‌بعدی _ بخش دوم (3D Viewport Navigation).
  • تنظیمات نمایش فضای سه‌بعدی (3D Viewport Setup).
  • ابزارهای کنترل اشیا در فضای سه‌بعدی _ انتخاب کردن و از انتخاب خارج کردن.
  • ابزارهای کنترل اشیا در فضای سه‌بعدی _ جابه‌جایی‌ها (Transforms).
  • ابزارهای کنترل اشیا در فضای سه بعدی _ محدود کننده های جابه جایی ها (Transform Effects Limiter) ی سه‌بعدی _ جابه‌جایی‌ها.
  • ابزارهای کنترل اشیا در فضای سه بعدی _ افزودن اشیا به صحنه و کاربرد‌های تری‌دی کرسر (Adding Objects and 3D Cursor).
  • تنظیم حالت‌های تعاملی اشیا و بررسی حالت ویرایش (Set Object Interaction Mode and Edit Mode).
  • ابزار‌های حالت ویرایش (Edit Mode Tools).

فصل دوم: ساخت و ساز مدل سه‌بعدی

  • مقدمه و آشنایی با فصل مدل‌سازی _ تحلیل و آنالیز مدل _ آشنایی با روش‌های مدل‌سازی.
  • ساخت مدل قسمت پایینی بدنه‌ی ربات.
  • ساخت مدل چرخ ربات.
  • ساخت مدل سر ربات.
  • مدل قسمت میانی بدنه ربات و رینگ اتصال دست‌های ربات.
  • ساخت مدل دست ربات.
  • ساخت مدل انگشت‌های ربات.
  • ساخت مدل بازوی ربات.
  • ساخت مدل نوارهای ال ای دی چشم ها و پولیش نهایی مدل ربات.

فصل سوم: توسعه بصری؛ ساخت متریال و تکسچر

  • مقدمه فصل و آشنایی با مفهوم توسعه بصری و ابزارهای آن در نرم‌افزار بلندر.
  • مراحل آماده سازی صحنه برای آغاز توسعه بصریر نرم‌افزار بلندر.
  • ساخت متریال اصلی بدنه ربات و معرفی اولیه شیدر Principled BSDF صحنه برای آغاز توسعه بصریر نرم‌افزار بلندر.
  • ساخت متریال بخش‌های پلاستیکی و فلزی بدنه ربات.
  • ساخت متریال ال‌ای‌دی چشم‌های ربات.
  • روش‌های ساخت متریال شیشه‌ی جلوی سر ربات.
  • روش‌های ساخت متریال شیشه‌ی جلوی سر ربات.
  • آماده‌سازی نهایی ال‌ای‌دی چشم‌های ربات ربات و آشنایی اولیه با یووی مپینگ.

فصل چهارم: ریگ و استخوان‌بندی

  • مقدمه فصل و آشنایی اولیه با مفهوم ریگ و استخوان‌بندی.
  • آشنایی اولیه با ابزارهای ریگ و استخوان‌بندی در بلندر.
  • ریگ و تنظیمات حرکتی شانه و کف دست ربات (با استفاده از دو روش کانسترینت‌ها و قفل‌کردن محورهای مختصات).
  • ریگ و تنظیمات حرکتی انگشت‌های دست ربات(با استفاده از آبجکت‌های کمکی و کنترل کننده).
  • ریگ و استخوان‌بندی بازوی ربات(با استفاده از آبجکت‌ آرماتور و بُن‌ها).
  • اتصال بازو به شانه و کف دست، و پولیش نهایی ریگ دست‌های ربات.
  • ریگ و استخوان بندی قسمت میانی بدنه ربات و اتصال دست ها به آن.
  • ریگ و استخوان بندی قسمت بالایی بدنه ربات و اتصال سر به بدن.
  • ریگ و استخوان بندی قسمت پایین بدنه ربات و تنظیم چرخش چرخ ربات با حرکت بدنه.

بلندر یک نرم‌افزار رایگان و سورس‌باز است که به طراحان سه‌بعدی و طراحان گرافیک کمک می‌کند تا تصورات خود را در طراحی‌های دوبعدی و سه‌بعدی به واقعیت نزدیک کنند و دنیایی واقع‌گرایانه را بر روی صفحه نمایش‌شان به تصویر بکشند. نرم‌افزار بلندر از سال 1998 توسط بنیاد بلندر توسعه و تا امروز به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. بسیاری از متخصصان برای مدلسازی، رندرینگ، انیمیت کردن، ریگینگ، ساخت موشن گرافیک و بازی‌های ویدئویی از نرم‌افزار بلندر استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار به طراحان کمک می‌کند تا در پروژه‌هایی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند موفقیت هرچه بیشتری کسب کنند و یا برای افزودن مهارت خود از آن استفاده کنند.

چرا به نرم افزار بلندر نیاز داریم؟

همانطور که گفتیم بلندر یک نرم‌افزار رایگان است که می‌توان گفت از هر جنبه‌ای از توسعه 3D پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی و انیمیشن، به دلیل محیط‌کاربری بسیارساده و امکانات کاربردی آن، که دارای حالت ویرایش سه‌بعدی و ویرایش مبتنی بر اسکریپت برای خروجی‌های با کیفیت است، از بلندر استفاده می‌کنند. و میتوان ادعا کرد بلندر یک نرم‌افزار عالی است، چه در زمینه ساخت مدل‌های ایستا و چه ساخت انیمیشن. این نرم‌افزار برای طیف گسترده‌ای از کاربران در دسترس است و دردسترس بودن این نرم‌افزار را بسیار ارزشمند کرده است. چه از لحاظ سرگرمی برای افراد مبتدی و چه استفاده افراد حرفه‌ای و انیماتورها. این نرم‌افزار توانسته جای خود را به خوبی در میان نرم‌افزارهای سه‌بعدی باز کند و در کمپانی‌های معروف حضور پررنگی داشته باشد. حتی ناسا از بلندر برای مدل‌سازی‌های عمومی خود استفاده می‌کند. سورس‌باز بودن بلندر، بسیار به توسعه و پیشرفت آن کمک کرده، به طوری که این نرم‌افزار مداوم توسط کاربران حرفه‌ای آپدیت می شود و البته که به همین دلیل آموختن آن برای آماتورها میتواند در ابتدا کمی پیچیده باشد. این نرم‌افزار به همه افراد قدرت ابراز خلاقیتشان را می‌دهد و برای کسانی که می‌خواهند مدل هایی برای چاپ سه‌بعدی بسازند، بلندر یک نرم‌افزار بسیار کاربردی و ارزشمند است.

در چند دلیل کوتاه میتوان بیان کرد که چرا کار با نرم‌افزار بلندر آسان است:

1- میانبرها 2- رابط کاربری 3- تجزیه و تحلیل بصری 4- متحرک سازی رابط کاربری آسان و کاربرپسند برای مبتدیان و تجربه کار سریع و موثر با میانبرها، ایجاد جلوه‌های بصری متنوع مانند گرد و غبار، دود، آبشار، حرکات بدن و... در بلندر بسیار آسان است در حالی که در باقی نرم‌افزارهای سه‌بعدی برای ایجاد این جلوه‌ها وقت و توانایی بسیاری لازم است.

امکانات و ویژگی های نرم افزار بلندر

• رابط کاربری جذاب و کاربر پسند • موتور رندر قدرتمند مبتنی بر CPU و GPU • ابزارهای قدرتمند انیمیشن‌سازی • ساخت افکت‌های تصویری متعدد • رندر واقع‌گرایانه • سریع و قدرتمند • اسکریپت‌نویسی با زبان پایتون در این دوره آموزشی "میثم حسینی" نرم‌افزار بلندر را به صورت مقدماتی و در یک آموزش پروژه محور و بسیار جذاب آموزش می‌دهد. این دوره در 4 فصل و 40 اپیزود آموزشی و مدت زمان 10 ساعت و 31 دقیقه آماده شده و به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

میثم حسینی
میثم حسینی

طراح و مدرس نرم‌افزارهای سه‌بعدی / کارگردان حوزه انیمیشن و پدید آورنده دپارتمان تحقیق و توسعه آسمان باز و وبسایت جی کیوبی

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.