عکاسی پرتره
عکاسی پرتره

15 اشتباه رایج در عکاسی پرتره و نحوه برطرف کردن آن‌ها

عکاسی پرتره برای بسیاری از عکاسان آماتور کار سختی است. اشتباهات رایج و ساده‌ای وجود دارند که معمولا بیش‌تر عکاسان، چه آن‌هایی که آماتور هستند و چه عکاسان حرفه‌ای، آن‌ها را در کار خود تکرار می‌کنند. اشتباهاتی که برکیفیت عکاسی تاثیرات منفی زیادی می‌گذارند. اما، نگران نباشید برطرف‌کردن این مشکلات کار سختی نیست.
در این مطلب راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم‌کرد که کمک می‌کنند این اشتباهات تکرار نشوند.

1

ترکیب‌بندی ضعیف

این مشکل از اشتباهات رایج میان عکاسان آماتور است. زمانی که عکاس به نحوه‌ی قرارگیری سوژه در کادر دقت نمی‌کند، این اشتباه بوجود می‌آید و ترکیب‌بندی کادر به هم می‌خورد. درواقع در نظر گرفتن فضای زیاد در قسمت بالای سوژه، زیبایی عکس را از بین می‌برد.

2

انتخاب پس‌زمینه نامناسب

معمولا عکاسان تمام دقت و تمرکز خود را روی سوژه و ژست می‌گذارند. اما آیا می‌دانستید که پس‌زمینه کار نیز اهمیت زیادی دارد؟
بله، درست متوجه شده‌اید. انتخاب پس زمینه شلوغ یک اشتباه است؛ چراکه توجه بیننده را از سوژه عکس پرت می‌کند.
بهتر است که قبل از فشار دادن دکمه شاتر برای بار دیگر پس‌زمینه کار را بازبینی کنید. آیا پس‌زمینه مرتب و تمیز است؟ یا باعث حواس پرتی بیننده می‌شود؟
انتخاب لنز و دیافراگم مناسب در این زمینه به شما کمک می کند. اگر به‌ناچار مجبور شدید پس‌زمینه ‌ای شلوغ و نامناسب برای عکاسی انتخاب کنید، برای محوکردن آن می‌توانید از یک لنز بلند و دیافراگم باز کمک بگیرید.

3

فاصله کم بین سوژه و پس‌زمینه

یکی از ویژگی‌های عکاسی پرتره، گرفتن عکس‌های با پس‌زمینه محو است. هرچه سوژه به پس‌زمینه نزدیک‌تر باشد، اجرا این افکت سخت‌تر می‌شود.
پس، از ایستادن یا نشستن سوژه درست مقابل پس‌زمینه جلوگیری کنید و از او بخواهید چند قدم از پس‌زمینه فاصله بگیرد. حتی اگر با پس‌زمینه ساده هم کار می‌کنید، بهتر است این نکته را رعایت کنید.

در عکاسی پرتره در انتخاب پس زمینه دقت کنید.
در عکاسی پرتره در انتخاب پس زمینه دقت کنید.

4

استفاده از دیافراگم خیلی باز

معمولا عکاسان برای ایجاد پس‌زمینه‌ای محو و زیبا، از بازترین دیافراگم لنز استفاده می‌کنند. با وجود زیبایی و کاربردی‌بودن این تکنیک برای عکاسی پرتره و تمرکز بر روی سوژه، اگر به هنگام اجرا این افکت عمق میدان بسیار زیاد باشد امکان اینکه خود سوژه نیز محو بشود بسیار زیاد است. بنابراین، زمانی که که با لنز بلند کار می‌کنید، دیافراگم خود را زیاد باز نکنید. هم‌چنین، می‌توانید از لنز f/1.8، به جای f/2.8 استفاده کنید.

5

فوکوس نکردن روی چشم‌ها

یکی دیگر از تکنیک‌های عکاسی پرتره که باید به آن توجه‌کنید این است که باید روی چشم‌های سوژه فوکوس کنید. درغیراین صورت، چشم‌ها خوب بنظر نمی‌رسند. پس، قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید، روی چشم‌ها خیلی دقیق فوکوس کنید. (اگر دوربین گزینه فوکوس خودکار چشم داشته باشد، کمک بزرگی برای شما خواهد بود.)
نکته خیلی مهم: اگر سر سوژه به یک سمت چرخیده‌است، نیازی نیست روی هر دو چشم فوکوس کنید، کافیست آن چشمی را که به دوربین نزدیکتر است انتخاب کنید.

چشم‌ها مهم‌ترین عضوصورت در عکاسی پرتره هستند.
چشم‌ها مهم‌ترین عضوصورت در عکاسی پرتره هستند.

6

عکاسی با سرعت شاتر پایین

شاید فکر کنید از آنجا که سوژه‌ها ثابت هستند می‌توان با سرعت شاتر 80/1 ثانیه عکاسی کرد. اما، واقعیت این است که به هر حال سوژه تکان می‌خورد و اگر با این سرعت عکس بگیرید، آن عکس تار و خراب خواهد‌شد. به همین دلیل، باید سرعت شاتر مناسبی انتخاب کنید که باوجود حرکت سوژه بتوانید عکس باکیفیت بگیرید. تجربه ثابت کرده که سرعت 250/1 مناسب عکاسی پرتره است.

7

نورپردازی ضعیف

دوربین‌های جدید قابلیت عکاسی در انواع نورپردازی را دارند. با این حال نباید نسبت به نورپردازی مناسب بی‌توجه بود.بسته به حس و حال عکسی که می‌گیرید، تنها یک سری از طیف‌های نورپردازی خاص مناسب خواهند بود. برای نمونه، نورپردازی شدید و با کنتراست بالا برای عکس‌های پرانرژی خوب است، اما زمانی که می‌‌خواهید پرتره‌ای رمانتیک داشته باشید، چنین نورپردازی چندان خوب نیست. هم‌چنین، اگر در فضای باز عکاسی می‌کنید، هنگام کار به جهت و کیفیت نور توجه ویژه کنید.

8

زمان‌بندی نامناسب

زمان‌بندی دقیق در عکاسی پرتره بسیار مهم است. هنگامی که سوژه در مقابل دوربین قرار دارد، ممکن است هرلحظه حالت و ژست خود را تغییر دهد. بنابراین عکاس باید کاملا آماده باشد تا در لحظه مناسبی که سوژه در حالت مناسب قرار دارد عکاسی کند. هم‌چنین، به چشم‌های سوژه نیز توجه کنید. اگر زیاد پلک می‌زند، باید در فاصله بین پلک‌زدن ها از او عکاسی کنید.

نورپردازی در عکاسی پرتره می تواند حس وحال ویژه‌ی سوژه را منتقل کند.
نورپردازی در عکاسی پرتره می تواند حس وحال ویژه‌ی سوژه را منتقل کند.

9

به تعداد کافی عکس نگرفتن

به یاد داشته باشید که به تعداد کافی از سوژه عکس بگیرید تا در مراحل بعدی و به هنگام ادیت عکس‌ها با مشکل روبرو نشوید. هم‌چنین، تنها از یک سمت ثابت عکاسی نکنید. در اطراف سوژه حرکت کنید و حالت‌ها و ژست‌های مختلف را امتحان کنید.

10

عکس‌های متعدد گرفتن

همان‌طور که نداشتن عکس کافی ممکن است مشکلاتی را به‌وجود آورد، عکس‌های متعدد گرفتن نیز مشکلات خود را خواهد داشت.
زمانی که تعداد عکس‌ها بالا باشد، مراحل دیگر کار سخت و خسته‌کننده خواهد بود. به‌‌علاوه، صدای فشار‌دادن دکمه شاتر پشت سرهم نیز ممکن است سوژه‌ را عصبی کند و این حس در چهره‌ او نمایان شود. این شما، سوژه و سبک عکاسی شما است که مشخص می‌کند چه تعداد عکس باید گرفته شود.

11

ارتباط برقرارنکردن با سوژه

درست است که عکاسی یک کار تکنیکی است اما، ارتباط برقرارکردن عکاس با سوژه نیز یکی از نکات مهم است. معمولا عکاسان زمان خود را صرف برقراری ارتباط و شناخت دوربین می‌کنند و توجه خاصی به سوژه ندارند. در نتیجه، سوژه احساس راحتی و آرامش نمی‌کند و عکس‌ها بدون حس خواهند بود. بنابراین، قبل از شروع عکاسی چند دقیقه زمان صرف آشنایی و وقت گذراندن با سوژه خود کنید.

12

ندادن ژست کافی به سوژه

قبل از شروع عکاسی، هدف از عکاسی و سبک کار خود را برای سوژه توضیح دهید و ژست مورد نظر خود را برای او توضیح دهید. اگر سوژه متوجه منظور شما نشد، سعی کنید خودتان ژست مورد نظر را اجرا کنید.

13

عکاسی از فاصله دور

معمولا زمانی که عکاسان می خواهند از افراد غریبه عکس بگیرند، حس خوبی ندارند و فکر می‌کنند برای آن اشخاص مزاحمت ایجاد می‌کنند. در نتیجه از فاصله دور عکاسی می‌کنند. اما عکاسی از راه دور و با لنز بلند نتیجه خیلی خوبی نخواهد داشت. پس، بر ترس خود غلبه کنید و تلاش کنید به افراد در خیابان نزدیک شوید و از آن‌ها برای عکاسی اجازه بگیرید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیش‌تر افراد با این قضیه مشکلی ندارند.

در عکاسی پرتره با سوژه ارتباط بگیرید و سعی کنید به او نزدیک شوید.
در عکاسی پرتره با سوژه ارتباط بگیرید و سعی کنید به او نزدیک شوید.

14

نداشتن اعتماد به نفس

اگر شما (عکاس) به هنگام عکاسی با اعتمادبه‌نفس کار نکنید، این حس به سوژه نیز منتقل می‌شود و او هم اعتمادبه‌نفس کافی نخواهد‌داشت. بنابراین با آرامش کار کنید و به یاد داشته باشید که به کار خود تسلط دارید و از لحظه لذت ببرید!

15

عجله به هنگام کار

عجله برای تمام‌کردن کار یکی دیگر از اشتباهات رایج است. حتی اگر روز طولانی داشته‌اید و خسته‌اید و یا باید برای چندین پروژه عکاسی کنید، هیچ‌وقت در کار عجله نکنید و زمان کافی بگذارید.

کلام آخر
سعی کنید اشتباهات رایجی را که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را خوب به خاطر بسپارید تا آن‌ها را تکرار نکنید.

منبع



مریم پوررحیمی
مترجم و عضو تیم روزرنگ

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.