گزارش اختصاصی از سه‌سالانه بین‌المللی «بلوک چهارم» اوکراین ۲۱۰۸

سه‌سالانه «بلوک چهارم» در خارکوف اوکراین با حضور جمعی از طراحان، خبرنگاران و فعالان زیست‌محیطی و همچنین یکی از نمایندگان پارلمان اروپا برگزار شد. می‌توان گفت این سه سالانه که از سال ۱۹۹۱ به طور پیوسته برگزار شده است مهم ترین نمایشگاه و فستیوال بین المللی در زمینه‌ی پوستر‌های زیست محیطی و اجتماعی است که کار خود را درست ۴ سال پس از انفجار رآکتور شماره‌ چهار نیروگاه چرنوبیل در شوروی سابق که در ۲۶ آپریل سال ۱۹۸۶ رخ داد، آغاز کرد.

این رویداد توسط «اولگ وکلنکو» رییس انجمن طراحان گرافیک اوکراین و استاد دانشگاه خارکوف که خود از بازمانده‌های فاجعه‌ی چرنوبیل است اداره می‌شود و توانسته طی ۲۷ سال با وجود تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی، همچنان با حمایت‌های داوطلبانه‌ی طراحان، مردم و همچنین انجمن چرنوبیل پابرجا بماند.

فستیوال «بلوک چهارم» یا همان 4thBlock هر ساله از طراحان سراسر دنیا دعوت می‌کند تا پوسترهای خود را در زمینه‌ی مسائل زیست محیطی و اجتماعی برای این نمایشگاه ارسال کنند. این اتفاق منحصر به فرد با توجه به بحران‌ها و یا مسائل روز علاوه بر دو موضوع اصلی سه‌سالانه در هر دوره تم‌ها به خصوصی را نیز برای خلق پوسترهای جدید اعلام می‌کند.

امسال نیز این فستیوال سه عنوان با موضوعات زن و محیط زیست، کودک و نیز گربه را مطرح کرد و نیز برای تاکید بیشتر بر تاثیر زنان در حفظ هر چه بیشتر محیط زیست و پراکندن صلح در نقاط مختلف زمین تنها از ۵ داور زن از کشورهای مختلف برای حضور در گروه داوری جشنواره دعوت کرد.

پریسا تشکری از ایران نیز در میان داوران امسال حضور داشت. او علاوه بر سخنرانی، یک کارگاه دو روزه نیز با موضوع «هویت من» در دانشگاه خارکوف هدایت کرد و حدود ۸ دانشجو از اوکراین و ۷ دانشجو نیز از روسیه در این ورک‌‌شاپ حضور پیدا کردند. تشکری در طی این دو روز با تمرین‌هایی برای یافتن ایده‌هایی نو و مقایسه‌ی ضعف‌ها و قوت‌های هر ایده، تلاش کرد تا به دانشجویان نشان دهد که چگونه می‌توانند همچنان به ذهن، چشم و نیز دستشان برای یافتن و پیاده کردن ایده‌ها کمک کند و در نهایت به خودشان و ایده‌هایشان اطمینان پیدا کنند.

علاوه بر گشایش نمایشگاه اصلی “4th Block” چندین نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه تاریخچه‌ی پوسترهای چرنوبیل، مروری بر بهترین آثار 4th Block از نگاه مردم و همچنین نمایشگاه هیات داوران این دوره از فستیوال در گالری‌های متعددی در شهر خارکوف افتتاح شد.

برندگان این دوره:
جایزه بزرگ فوربلاک نصیب استودیو El Fantasma de Heredia از آرژانتین شد و ۱۰ دیپلم افتخار هم برای بخش‌های دیگر اعلام شد که داریوش اللهیاری طراح ایرانی نیز در میان برندگان این بخش می‌باشد.

برندگـــــــان:

 

 

 

 

تحریریه روزرنگ
  1. آقای سعید

    چون اسم من را در کامنتتون ذکر کردید آن هم با علامت تعجب ؛) لازم می بینم توضیحی در باره‌ی انتخاب آثار این دوره از 4thBlock بنویسم.
    این داوری یکی از بهترین داوری هایی بود که من در تمام زندگی ام داشتم به چند دلیل:
    ۱- اینکه ۵ زن از فرهنگ های مختلف در کنار هم قرار گرفتیم.
    ۲- اینکه نام هیچ طراحی در زیر آثار نبود و اگر هم امضای پای کارها بود به دلیل فاصله ای که پوستر ها با چشم ما داشتند دیده نمیشد.
    ۳- جایزه Grand Prize تنها جایزه ای بود که با ۵ رای به با لا صعود کرد و مابقی آثار چون نتوانستند ۵ رای را از آن خود کنند دیپلم افتخار نصیبشان شد. این هم ناشی از تصمیمی بود که بین داوران گرفته شد که اگر اثری توانست با ۵ رای بالا برود میتواند به مرحله‌ی انتخاب بین نفر اول تا سوم و جایزه‌ی بزرگ راه پیدا کند و البته به تایید رییس هیات داوران خانم مایا ولنا از لهستان رسید.
    ۴- پوستر آقای الهیاری اتفاقا جزو ۴ رایی ها بود چون انتخاب من نبود. نه به دلیل اینکه ضد انتخاب طراح ایرانی بودم و خوشبختانه نام طراح را نمیدانستم تا پایان انتخاب بلکه به دلیل نکته ای که از نظر من در پوستر وجود داشت اما ۴ داور دیگر بر این عقیده بودند که کار، کار بسیار خوبیست و بحث های زیادی در این رابطه با من داشتند.
    ۴- از طرفی دو طراح دیگر از لهستان برنده دیپلم افتخار شدند و همچنین یک طراح هم از اوکراین. با توجه به حضور داوران اوکراینی و لهستانی در پنل داوری آیا فکر می‌کنید همکاران آن ها نیز چنین ادعایی بابت ساپورت طراحان کشورشان توسط داوران ابراز می‌شود؟
    مثال جالب دیگر در لاهتی فنلاند اتفاق افتاد و من نیز در آن جا حضور داشتم وقتی که ۳ طراح از آلمان به بخش جوایز راه پیدا کردند در حالی که فونس هیکمن از آلمان نیز در آن داوری حضور داشت. مطمئنا نتیجه‌ی داوری هر جشنواره با حضور داورانی متفاوت، متغییر خواهد بود اما همواره آثار منتخب رای اکثریت را با خود خواهند داشت.
    ۵- در نهایت چیزی که من پس از سال‌ها تجربه آموختم این است که از موفقیت همکارانم در هر جا و موقعیتی خوشحال شوم چرا که مطرح شدن نام یک ایرانی در هر مقام و مرتبه ای که باشد افتخاری برای کشور ما و تمامی جامعه‌ی گرافیک ما به حساب می‌اید پس چه بهتر که سایر دوستان و همکاران نیز با حمایت‌ها و حتی نقدهای درست و سازنده افراد را امیدوار تر و مصمم تر در مسیری که در پیش رو دارند به جلو هل دهند خصوصا در شرایط کنونی که متاسفانه تبلیغات منفی در بیش‌تر اخبار دنیا به ناحق درباره‌ی سرزمین ما منتشر می‌شود هر موفقیتی برای این کشور حتی در ابعاد کوچک باعث آشنایی مردم سایر کشورها و فهم بهتر فرهنگ ما خواهد شد.
    در پایان از شما ممنونم که با مطرح کردن این کامنت نه چندان خوشایند باعث شدید که من این مطلب را بنویسم که شاید برای خیلی ها سوال بود.
    موفق باشید
    پریسا تشکری

  2. خیلی خیلی عالی … تبریک به آقای اله یاری
    و همچنین خانم تشکری که افتخار مایید …
    می دونید که بسیار دوستون دارم .
    آرزوی موفقیت دارم برای تمامی هنرمندان در عرصه های بین المللی

  3. با درود فراوان.
    البته تعداد دیگری از پوسترها با ایده های خوب از طراحان ایرانی در نمایشگاه هم حضور داشتند که متاسفانه سایت Roozrang به آنها نپرداخت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.

 

مطالب مشابه
شاگرد عباس کیارستمی کارهای خود را روی دیوار دیلیت می‌کند