طراحى نشريه «هنگام» / احمدعلی عسلی/ استودیو متافور

نشريه «هنگام» حدود ده سال پیش، به صورت ویژه نامه های ادبى ۸ صفحه ای توسط «هادى محيط» به همراه روزنامه ی عصر مردم شیراز منتشر می شد. از ابتدا، هر شماره اختصاص به یک چهره داشت؛ چهره هایی که بسیاری از آنها برای بار اول در مطبوعات ایران معرفی می شدند. رویه ی محیط در انتخاب آنها خاص بود و همگى از ادیبان و هنرمندان آوانگارد زمان خودشان بودند. بعد از سال ها توقف انتشار، در سال ١٣٩٢ «هنگام» با ظاهری جدید و محتوایی مشابه، به صورت ماهنامه ای مستقل منتشر شد.
من پیش از هنگام جدید، طراح یک ویژه نامه ی ادبی دیگر به نام «نويسا» بودم که روزنامه ی عصر مردم، بعد از توقف هنگام و در سالهای ۸۸ تا ۹۰ منتشر می کرد. در طراحی نویسا، مسیری کاملن تجربی را دنبال می کردم. نویسا مهم ترین تجربه ی آن سال های من در طراحی مطبوعاتی و در حوزه ی ادبیات بود.
تصمیم داشتم سرتاپای نشریه را همانگونه که ایده آلم بود؛ طراحی کنم. برای تک تک صفحات فکر کردم و ریتم ورق زدن نشریه را مثل یک فیلم سینمایی تدوین کردم. چیزی را دنبال کردم که در یک کتاب و از قول یک طراح برجسته راجع به طراحی مطبوعاتی (editorial design) خواندم: «بصریت یک نشریه باید بتواند مخاطبش را غافلگير کند و خود به یک عنصر محتوایی و جدانشدنى از آن نشریه تبدیل شود»
بيشتر نشریه ها در ایران، به لحاظ دیزاین رویکردی غالبا محافظه کارانه دارند و در آن ها توجه به محتوای نوشتاری معطوف می شود. می خواستیم که «هنگام» تکرار این جریان نباشد و خلاف عادت حرکت کند. شعار هنگام «صدای متفاوت ادبیات و هنر معاصر» شد. محتوا تازه و خواندنی بود؛ چرا گرافیک تازه و دیدنی نباشد؟ در طول این مسیر تا به امروز، مخالفت های بسیاری شنیدیم اما آرام آرام به قول معروف این مساله جا افتاد و دیگران هم دیدند آنچه که ما سعی در نشان دادنش داشتیم.

طراحی حروف «هنگام»
حروف مجزایی برای تیترها و در ۴ ضخامت کلی طراحی کردم. این طراحی به طور کلی با الهام از دفتر مشق های اول دبستانم شکل گرفت. تجزیه ی فرم حروف به خالص ترین حالت ممکن، بهم ریختن تناسبات مرسوم، ارايه ی فرم های آلترناتیو و بدیع برای بعضی از حروف و آشنایی زدایی از کلیشه ی فرمی آن ها. هنگام به چند فصل مختلف تقسیم می شود و هر فصل هویت بصری مجزایی از دیگر فصل ها دارد. پالت رنگ، تایپ فیس مجزا و لى اوت، عناصر متغیر برای هویت بخشی به هر فصل هستند.
تصاویر سرفصل ها
به پیشنهاد من، سرفصل های نشریه به صورت یک یا دو صفحه ای به تصاویری اختصاص یافت که به صورت سری و با یک کانسپت مشترک طراحی و اجرا می شدند. تا شماره ۸ و ۹ برای این صفحات چیدمان های محیطی یا آتلیه ای انجام می شد که هر شماره کانسپت خاصی را دنبال می کرد. اما از شماره ۱۰ و ۱۱ تا به امروز صورت مساله ی متفاوتی را دنبال کردم که بیشتر فرمالیستی است تا مفهومی. کلمات شعر، داستان، جمع، چهره، مقاله و گفتگو که هرکدام، کوتاه شده ی نام یکی از فصل ها مانند «چهره خوانی- ترجمه» است. تنها عناصر ثابت در تصاویر سرفصل های اغلب شماره های هنگام هستند.
«استودیو متافور» طی دو سال اخیر، تمام هم و غمش را بر طراحی «هنگام» گذاشته و هیچ طلب آسایش در این مسیر نکرده است! از گذشته درس می گیریم و هر شماره سعی در بهبود نواقص آن داریم. به عنوان مدیر هنری هنگام امیدوارم که در آینده ی نزدیک این مسیر را با همکاری دیگر طراحان پیشرو در ایران تجربه کنیم. حقیقت این است که چنین فرصت هایی همیشگی نیستند و معتقدم که به راحتی نیز تکرار نمی شوند. باید حداکثر استفاده را از فضای به وجود آمده برد. رسانه های چاپی به شدت با معضل روبرو هستند و در حال انقراضند. لذت تورق «کاغذی» آنها را ممکن است در آینده از دست بدهیم! به علاوه که مردم اهل مطالعه ای هم نداریم! شاید گرافیک دیزاین بتواند در این چرخه نقش موثرتری ایفا کند و مخاطب را به خواندن و تفکر و ناشر را به ادامه ی انتشار ترغیب نماید.

توضيحات «على عسلى» را در مورد طراحى نشريه «هنگام» خوانديد. در ادامه، براى بررسى اين پروژه همراه روزرنگ باشيد.

 

hengam01-cover  hengam01-28-29  hengam01-index  hengam01-sherkhani-irani  hengam01-sherkhani

hengam0203-cover  hengam0203-86-87  hengam0203-84-85  hengam0203-80-81  hengam0203-100-101  hengam0203-index

hengam0405-cover  hengam04-05-honarkhani  hengam04-05-chehre-parvande  hengam04-05-84-85  hengam04-05-56-57

Hengam8&9-cover  Hengam8&9-DASTANKHANI  Hengam8&9-Chehrehkhani-DASTAN1

hengam12-17  hengam12-5  hengam12-index  hengam12-15  hengam12-1

hengam14-04  hengam14-07  hengam14-16  hengam14-24  hengam14-9

hengam-website-lunch  hengam-pishnegah-ad  pishnegah-ad-photoshoot1

Hengam16-cover-booklet Hengam16-15
Hengam16-11  Hengam16-09  Hengam16-08  Hengam16-06  Hengam16-02  Hengam16-01
[aparat id=”http://www.aparat.com/v/Cz8fq”]
[fvplayer src=”http://as2.asset.aparat.com/aparat-video/f9c83a223a9bfa9210f78ae4a30555553834721-360p__35012.mp4″ id=””]

 

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.

 

مطالب مشابه
معرفی آثار بخش رقابتی جشنواره انیمیشن لس‌آنجلس ۲۰۱۸