دنیای خمیر، حجم و تصویرسازی / شیرین شیخی

« رویای تصویرگری برای کتاب‌های کودک را از همان بدو ورود به هنرستان در سر داشتم و برای رسیدن به این رویا از هنرستان تا دوران دانشجویی نمونه کارهای زیادی برای نشان دادن به  مجلات و ناشرین مختلف جمع‌آوری کردم تا اینکه از مجلات رشد کودک و نو آموز شروع کردم.

با کارکردن در مجلات رشد  فرصت پیشرفت بهتری به من داده شد و در نتیجه توانستم با ناشرین خوبی همکاری کنم؛ اکنون با خوشحالی و افتخار می‌بینم نزدیک ۱۵ سال است که به این آرزوی قشنگم رسیده‌ام و مطمئنم اگر دوباره به دنیا بیایم همین تصویرگری را انتخاب خواهم کرد چرا که همیشه با کودک درون زنده و شادابم زندگی می‌کنم.

آشنایی من با خمیر و حجم سازی به دوران کودکی‌ام برمی‌گردد؛ من از چهار-پنج سالگی دستانم با خمیربازی و گل آرایی آشنا شد؛ یادم است در دوران مهد کودک چیزهایی با خمیر سرکلاس می‌ساختم که توجه معلم و مدیر مهد کودک به من جلب می‌شد و همیشه از من می‌خواستند که برای آنها  مجسمه درست کنم… این تجربه باعث شد که بعدها تکنیک خمیر را وارد تصویرگری کنم و تا الان هم هیچ‌ وقت این تکنیک را  ترک نکرده‌ام چون لمس کردن نقش‌برجسته‌های تصویرسازی برایم جذاب‌تر از تکنیک های دو بعدی بودند، انگار که میبینی شخصیت‌های داستان، زنده از کاغذ دو بعدی که همان اتود مدادی من هست در حال بیرون آمدن هستند و وقتی لمسشان می‌کنی احساس خوشایندی به آدم داده می شود که هیچ‌گاه قابل مقایسه با نقاشی و تکنیک‌های دیگر  نیست (هر چند تکنیک‌های دیگر را هم کار کرده‌ام) …

بر خلاف برخی از تصویرگران که حین کار تصویرگری به اهداف جشنواره‌های هنری فکر می‌کنند و گاهی اوقات از پایبندی به متن‌ها خارج می‌شوند من فوق‌العاده به متن پایبند هستم و می‌کوشم مفهوم متن را  تغییر ندهم و بیشتر از اینکه به اهداف جشنواره‌های هنری و طرح‌های غیرعامه پسند فکر کنم، به کودکان فکر می‌کنم که چطور از کار خوششان بیاد؛ چون معتقدم پرفروش بودن کتاب‌ها مهم‌تر از اهداف جشنواره‌هاست و ناشران به این نکته بیشتر توجه دارند؛ البته گاهی هم دلم می‌خواهد سراغ اهداف جشنواره‌های هنری بروم و طرح‌های خاصی بکشم و صرفا هنری کار کنم ولی همین که با حس ناخوشایند بعضی ناشران روبرو می‌شوم دوباره طرح‌هایم بر می گردد به حالت قبلی.

بیشترین سفارشات من در این 15 سال کتاب‌های شعر خردسال بوده‌اند! و نمی‌دانم چرا همچنان سفارش کتاب‌های شعر خردسال به سمتم سرازیر می شود در حالی‌که  من تمایل زیادی به داستان‌های هیجان انگیز یا تخیلی در محدوده سنی ۷ تا 9سال دارم و مطمئنم با گرفتن این متن‌های جذاب، تصویرهای خلاقانه بهتری خلق خواهم کرد.

همیشه کارهای تصویرگران ایتالیایی که مشابه من با خمیر کار می‌کنند را دنبال می‌کنم و از کارشان خیلی لذت می‌برم مثل کارهایGianluca و marutti که سبک خاصی دارد؛  این قضیه باعث می‌شود برای اجرای ایده‌های خاص دنبال متن‌های خاص یا تخیلی باشم که به من مانور زیادی برای اجرای ایده‌های دلخواهم بدهند و مرا محدود نکنند چون برای ۳-۵ ساله‌ها نمی توانستم آزادانه کار کنم از ترس اینکه  بچه‌های زیر 5 سال متوجه نشوند؛ به‌همین‌خاطر چند سال است که کتاب‌های شعر خیلی ساده را رد می‌کنم تا تحول و پیشرفت دیگری را برای داستان‌های جذاب و خاص داشته باشم…

سعی دارم فراتر از متن فکر کنم و در حین رعایت پایبندی به متن، عناصر جدیدتری وارد کنم.
برخلاف بعضی از تصویرگران هیچوقت سفارش عجله‌ای قبول نمی‌کنم تا کارم قربانی وقت کم و خستگی نشود؛ دوست دارم زمان کافی برای طرح هایم داشته باشم؛ وقتی از طرح‌ها رضایت پیدا کردم نوبت ساخت خمیر سفیدرنگ و ورز دادن خمیر می شود و بعد به مرحله رنگ دادن به خمیرهایم می رسم که در این مرحله گاهی اوقات دستهایم رنگی می شود… در این دو  مرحله  خمیرسازی، باید  صبور بود برای اماده سازی خمیر و رنگ کردنش.. از این مرحله که رد بشویم به  حجم سازی شخصیتها می‌رسیم..مرحله بعدی بعداز خشک شدن خمیرها عکاسی است… برای عکاسی نور و سایه  نقش خیلی مهمی در کارهای حجم سازی دارد چون اگر سایه ایجاد نشود حجم ها خودشان را خوب نشان نمی دهند و نتیجه کار شبیه نقاشی می شود؛ از این رو  فقط به عکاسی با نور طبیعی افتاب کنار پنجره اتاق اهمیت می دهم؛ همیشه باید صبح ها عکاسی  کنم چون صبح ها نور ملایم تری دارد و در نتیجه سایه ها ملایم تر .

مرحله اخر ادیت عکس ها در کامپیوتر است؛ بنابراین می بینید که  ۶ مرحله  برای هر فریم وجود دارد…برای همین زمان بیشتری برای اجرای این تکنیک لازم است چون شرایط خاصی را می طلبد و به روشنایی روز نیاز دارد … .»

شیرین شیخی؛ دارای مدرک کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیباست که تاکنون بیش از شصت کتاب در حوزه کودکان را تصویرگری کرده است.

 

 

 

 

روزرنگ ترکیبی از پروژه های الهام بخش برای هنرمندان، طراحان گرافیک، تصویرگران و کارتونیست‌ها را ارائه می دهد.

ما بهترین پروژه های خلاقانه را برای مخاطبان خود به ارمغان می آوریم و بینشی ارائه می دهیم که آنها را قادر می سازد از آخرین رویدادها و تحولات در طراحی جهانی مطلع شوند و بهترین آثار خود را خلق کنند.

ما یک تیم از نویسندگان و طراحان حرفه ای هستیم که روزانه با هنرمندانی خلاق از سراسر ایران کار می کنیم و به دنبال نوآورانه ترین پروژه ها با تأکید برابر بر استودیوهای تأثیرگذار و استعدادهای کشف نشده هستیم.

 

مطالب مشابه
تغییراتی گرافیکی و جدید در گذرنامه کانادایی